HomeMade

Pełna wersja: HUSAREK DSP
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
(14-02-2018 12:20)SP4LVC napisał(a): [ -> ]Tomku tak jak napisałem dmucham na zimne. Obudowa robi się raptem o niecały centymetr głębsza, a miejsce w środku się przyda. Tak jak pisałem otwory na płycie nośnej zostają - kto zechce obsadzi płytkę przetwornicy obok płytki radiowej.
Nie no każdy oczywiście robi wg własnego uznania.......moja obudowa będzie w oparciu o FM306.....i niech ktoś tylko powie, że to kiepski pomysł. Angry Wink
Ok. Panowie w załącznikach prezent walentynkowy (tylko sobie coś nie pomyśleć - po prostu tak wyszło). Głośnik jednak okrągły - wczoraj Piotr SP9SNC przypomniał sobie bez kompa jaki głośnik zastosował u siebie. Jest niższy od planowanego i ma większą powierzchnię membrany, tak więc pasmo od dołu będzie nieco bogatsze. Dzięki Piotrze.
Obudowa w dwóch wariantach: z otworem na radiator stopnia mocy i bez oraz w tych samych opcjach z pokrywą i bez. Oczywiście pokrywa będzie w komplecie - tu została zdjęta na potrzeby prezentacji, aby dało się zajrzeć łatwiej zajrzeć do środka. W wersji produkcji seryjnej skłaniam się ku zrobieniu tylnej ściany bez okna na radiator. Są otwory do zamocowania płytki PA i tranzystorów drivera i końcówki, a ewentualny radiator da się przykręcić wedle uznania od zewnątrz. Zastanawiam się jeszcze, czy nie za blisko włącznika zasilania wypadnie gałka potencjometru wzmacniacza m.cz., ale to już w sumie kosmetyka.
Do piątku w południe czekam na konstruktywne uwagi i ewentualne pytania. Potem ustalamy z firmą wariant docelowy i laser idzie w ruch.
Jeszcze taka mała prośba. Ponieważ na maila i na PW dostaję już prośby o wpisanie w kolejkę na obudowę bardzo proszę o podawanie znaku, imienia, nazwiska, danych do wysyłki oraz telefonu kontaktowego. Jeżeli firma zajmie się rozprowadzaniem obudów to muszą mieć Wasze dane adresowe i telefony. W międzyczasie będzie trzeba wykonać jeszcze wpłatę, ale z tym czekamy na kalkulację jednostkowego kompletu. Byłoby dobrze, abyście już się zgłaszali - to pozwoli mi oszacować ilościowo nasze realne potrzeby i przyda się w pertraktacjach cenowych z firmą.
Bogdan, wielkie dzięki za "prezent". Czy otwory pod gniazda, przełączniki itp. będą takie jak są w Twoim projekcie?
Chodzi o to, że ja mam inną koncepcję rozmieszczenia takich elementów i chciałbym zastosować inne ich typy.
Najlepiej jakby tych otworów nie było wcale, każdy mógłby je sobie wykonać własnoręcznie do własnych
preferencji i posiadanych komponentów...

Maciek
-=-
Maćku dlatego musimy grupowo wymyśleć jakiś kompromis. Można zrobić płytę przednią i tylną bez otworów - to jest najmniejszy problem, jednakowoż podejrzewam, że większość zainteresowanych wolałaby otwory już posiadać. Ja sam nie mam warunków lokalowych i zaplecza technicznego do działań mechanicznych, dlatego dla mnie jest to istotne, aby dostać kit w takiej formie bym nie musiał już ,,walczyć" narzędziowo. Jak pozostali koledzy - nie wiem. Oprócz spreparowanych blach w komplecie będą również pocięte i nagwintowane kształtowniki aluminiowe kwadratowe 10x10 mm. - tak mi wstępnie obiecano. Trudno z kolei żądać od firmy, aby zrobiła obudowę w kilku odmianach, bo mnie w końcu pogonią, a jeżeli nawet nie to kalkulacja wyjdzie taka, że Każecie mi się puknąć w czoło jak przyjdzie do płacenia. Na razie działam w imieniu ogółu i próbuję dopasować to do potrzeb większości. Jeżeli ktoś będzie miał jakieś specjalne życzenia to po zakończeniu produkcji seryjnej nie widzę problemu. Daję namiary na firmę, firma ma projekt i można sobie uzgadniać z nimi choćby ,,cuda na kiju" - mając na uwadze, że koszt może być większy, niż w przypadku produkcji seryjnej. Prototyp dla mnie na pewno będzie zrobiony z zaplanowanymi otworami i oknem z tyłu na radiator - muszę to złożyć i sprawdzić, czy nie wyszły jakieś babole, natomiast kwestia wariantu do produkcji seryjnej jest do piątku otwarta. Kolegów, którzy wcześnie (wczoraj, przedwczoraj) zgłosili akces na obudowę proszę o uzupełnienie danych. Moja skrzynka na PW jest już ,,odetkana". Wstępne zgłoszenia przyjmuję do piątku do godz. 12.00. Muszę do tej pory wiedzieć na czym stoimy. Produkcja seryjna ruszy zapewne w przyszłym tygodniu - wszystko zależy od tego kiedy ściągną materiały do firmy.
Od pomysłu do pokazania światu gotowego produktu jest długa droga. Bez przerwy wychodzą jakieś kwiatki. Ja nadal kontynuuję swój projekt. Koledzy którzy do mnie pisali mają swobodny wybór dostawcy ... bo ja to powolutku sobie dłubię, zastanawiam się nad każdym kabelkiem i nie wiem kiedy skończę. Ale jak skończę ... :-)
Bogdanie!
Oprócz ładnie wyglądającej wizualizacji w 3D, nic z projektu nie wynika. Brak podania wymiarów, oraz układu rozmieszczenia poszczególnych płytek wręcz uniemożliwia ocenę Twojego projektu. Umieszczenie centralnie pośrodku, wewnętrznej płyty montażowej (widok z boku), moim zdaniem jest trochę marnowaniem miejsca. Zakładając że pod spodem będzie umieszczona płyta radiowa wraz z umieszczonym na niej generatorem VFO, to daje wymiar 40mm. Przy założeniu że wysokość obudowy 100mm (bo tak można się zmieścic), umożliwiła by umieszczenie z drugiej strony tej płyty montażowej płytek z filtrami BPF i LPF obok siebie, co zajmuje wysokość zaledwie 25mm, i to razem ze stosownym ekranem tych filtrów. Pozostały wymiar to 35mm o znacznej szerokości i długości. Spokojnie w tym wymiarze zlokalizować można przyszłościowo dedykowaną do Husarka automatczną skrzynkę antenową. Na pewno w przyszłości taka powstanie, krótkofalowcy to zdolny naród. W Twoim projekcie centralnie jest tam głośnik, po co? Ani to wygodne, ani akustycznie dobre, będzie dudniła blacha górnej pokrywy radia. Głośnik może się znajdować w oddzielnej, dobrze akustycznie wykonanej obudowie, tym bardziej, że w domowym zaciszu używamy słuchawek.
No i do tego niezbyt ciekawie umieszczone elementy bardzo blisko lewej krawędzi przedniego panelu. To nie prezentuje się elegancko, gniazdo mikrofonowe umieściłbym w jednakowej odległości od krawędzi bocznej i dolnej panelu przedniego, bliżej ekranu, no i ten paskudnie wyglądający wyłącznik zasilania. Może inny, bardziej elegancki, jeśli już tam musi być. Nie ciekawie też wyglądać będzie pokrętło potencjometru siły głosu tuż przy krawędzi panelu, zdecydowanie nie w tym miejscu.
Panel tylny z radiatorem OK!, nie domyślam się jednak znaczenia wszystkich tych gniazd tam umieszczonych.
Rysio!
To moje spostrzeżenia i nie koniecznie muszą być brane pod uwagę.
Cześć Rysiu. Dzięki za uwagi. Odpiszę, bo taka informacja może przydać się innym kolegom. Rozmieszczenie płytek jest identyczne jak w projekcie SP9SNC (jak pisałem opracowanie Piotra było pierwowzorem mojej pracy) z tą różnicą, że płytka przetwornicy poszła obok modułu Disco (nad enkoderem). W jej miejsce przy płycie radiowej chcę umieścić płytkę dodatkowego wzmacniacza m.cz. Pozostałe miejsce na pewno da się na coś zagospodarować. Na górze płyty nośnej umieszczone obwody BPF, za nimi LPF, a obok nich jest miejsce na płytkę pomiaru mocy i ewentualnego ALC nadajnika. Na krawędź głośnika po obwodzie mam zamiar nałożyć (nakleić) filcową wkładkę, która mam nadzieję będzie tłumiła drgania pokrywy. Na tylnej ścianie jedno z gniazd jack 3,5 mm obsługuje właśnie zewnętrzny głośnik. Nad sensem istnienia wewnętrznego głośnika - szczególnie w takiej formie można byłoby się zastanawiać, ale czasami zdarzają się sytuacje, że lepiej jak jest taki, niż nie ma żadnego. Dla zapewnienia wrażeń Hi-Fi na co dzień, jak większość kolegów używam głośnika zewnętrznego. Poza tym na tyle: gniazdo zasilające 2,5/5,5 mm, gniazdo bezpiecznika, gniazdo RCA do wyprowadzenia TX GND, trzy gniazda izolowane mini jack 3,5 mm - odpowiednio: podłączenie klucza CW z komputera, drugie: podłączenie manipulatora CW, trzecie: wyjście sygnału I/Q, dwa gniazda DB9 - jedno do CAT i wej/ wyj. sygnałów akustycznych do emisji cyfrowych, drugie do wyprowadzenia napięć sterujących przekaźniki LPF zewnętrznego PA. Na przełącznik przechylny nie mam jeszcze pomysłu, ale lepiej niech siedzi - może być użyteczny.
Lewa strona płyty przedniej daje nam do zagospodarowania 20 mm przestrzeni pomiędzy boczną krawędzią Disco, a bokiem pokrywy. W tym obszarze postanowiłem się zmieścić. Gniazdo mikrofonowe 8 pin (na rysunku 5 pin, ale to drobiazg) zmieniłem na standardowy rozmiar ( w projekcie Piotra było mniejsze), ponieważ chcę czasem podłączyć swój stołowy mikrofon od Kenwooda TS-2000. To obliguje w pewnym sensie lokalizację tego gniazda, aby z jednej strony nie skolidować się z tulejką dystansową M4, a z drugiej nie wleźć w boczną płaszczyznę pokrywy. Aby wyglądało to dobrze postanowiłem resztę otworów dać w tej samej osi - gniazdo słuchawkowe, potencjometr m.cz. i włącznik. Rysiu tam naprawdę niewiele da się poszaleć mając do dyspozycji 20 mm miejsca. Inaczej tego nie da rady chyba zrobić, a dokładanie gniazd i pokręteł na prawą stronę czołówki (powyżej pokrętła enkodera) zepsułoby trochę jej estetykę. Moim zdaniem gniazdo słuchawkowe, włącznik zasilania i regulacja m.cz. ma być na płycie czołowej - bez potrzeby ,,gmerania" w plecach radia. Jeśli chodzi o włącznik zasilania to pomyślę nad zmianą koloru, ale raczej nie spodziewam się tu wodotrysków. Jak się zepsuje to następny taki kosztuje 1,20 zł. Jeśli chodzi o pokrętło potencjometru to też nie przewiduję tragedii. Są na A....o ładne czarne gałeczki na oś 6mm o średnicy 10 mm. Margines bezpieczeństwa od lewej krawędzi obudowy na pewno będzie zachowany. Przełącznik i gniazdo mikrofonu nie dały się już przesunąć bardziej w prawo, a dwa pozostałe otwory dałem w osi, aby nie psuć estetyki. Dziękuję za uwagi. Odpowiedziałem - mam nadzieję wyczerpująco, dlaczego tak, a nie inaczej. Wymiary płytek są ogólnie dostępne, dlatego nie było sensu pisać poematów. Resztę wytłumaczyłem kolegom - myślę, że dość szczegółowo.
Witam ponownie. Najnowsze wieści są takie, że idziemy w kierunku zrobienia wszystkich elementów obudowy z jednakowej grubości blachy. Pan technolog stwierdził, że musiałby zamawiać blachę o różnych grubościach i każdej zużyłby pół arkusza, a reszta mu zostanie. To podnosi koszty całości. Doradźcie, czy całość z blachy 2mm, czy 1,5mm. Grubosć 1mm odpada, bo wiadomo, że nie sprawdzi się płyta tylna, przednia i spodnia z blachy tej grubości. 2 mm z kolei jest droższa, ale robi też wagę urządzeniu. On (technolog) mówi, że jego zdaniem 1,5mm wystarczy. Co Wy na to? Malowanie w kolorze czarnym. Po wstępnych przymiarkach wychodzi na to, że 1 sztuka z wysyłką nie powinna przekroczyć kwoty 200 zł. Dokładne dane cenowe na początku przyszłego tygodnia, bo nie wie w jakiej cenie dostanie blachy, no i potzrebna decyzja jaką grubość ma zakupić. Do tego czasu przyjmuję jeszcze zapotrzebowanie od chętnych - czyli myślę, ze najpóźniej do wtorku w południe. Myślałem, że będzie to szło szybciej, ale jakieś sprawozdanie Pan technolog robi dla szefostwa i nie ma głowy do naszych zabawek w dniu dzisiejszym.
Witam Bogdanie
Widzę że jakoś nikt nie zabiera głosu, odnośnie twoich ostatnich uwag - więc może ja, na podstawie moich doświadczeń z obudowami (kilka ich popełniłem). Zawsze jak starałem się zrobić solidną obudowę, to przesadzałem i wychodziła mi obudowa pancerna. Więc wydaje mi się więc, że grubość blachy 1,5 mm jest wystarczająca i całość po skręceniu i przykręceniu płytek będzie wystarczająco sztywna. Biorąc również pod uwagę zdanie technologa (w końcu to specjalista) oraz sprawę kosztów, mnie również się wydaje, że blacha o grubości 1,5 mm jest wyborem optymalnym.
Co do rozmieszczenia i ilości otworów na płycie przedniej i tylnej głosu nie zabieram, zdaję się na to co przedstawiłeś, najwyżej będę coś kombinował jak już ją będę miał.
W innym przypadku - co chętny, to inny typ obudowy i jej rosnąca cena.
Chociaż kusząca jest propozycja Maćka SP7ROH, aby poza otworem na ekran nic więcej nie wycinać - moje lenistwo kazałoby mi jednak wybrać obudowę z otworami.
Kazimierz dzięki za opinię na temat grubości blach. Panowie jeszcze jedna prośba. Nie wiem, czy uda mi się tak przekabacić firmę, aby spełniła wszystkie nasze zachcianki, ale będę próbował. Na podstawie prywatnych rozmów telefonicznych i radiowych stwierdzam, że są podzielone zdania na temat otworu na radiator PA w tylnej płycie. Będę starał się, aby dało się to zrobić w dwóch wariantach: z otworem i bez. Jeżeli się uda to wariant z otworem na radiator będzie miał tylną płytę w całości malowaną proszkowo. Wariant bez otworu nie będzie miał malowanego tyłu z racji tego, że potrzebny będzie dobry kontakt termiczny z blachą radiatora przykręcanego od zewnątrz. Kolegów, którzy złożyli zamówienie (oprócz SP7ROH - bo tu mam pełną jasność) proszę o informację na PW, co będą preferować. Jeżeli nie uda się namówić producentów na dwie wersje to zrobimy wariant tzw. ,,przeważający". Poniedziałek i wtorek mam pod znakiem wymiany i składania mebli w pokoju, gdzie mam komputer, więc chwilowo będę mógł być wyłączony i nie będę na bieżąco potwierdzał zgłoszeń, ale proszę się nie niepokoić. Produkcja nie ruszy bez uzgodnień ze mną wszystkich możliwych szczegółów. Kiedy w moim pokoju zapanuje nowy porządek będę na bieżąco trzymał rękę na pulsie. W czasie zamieszania meblowego z doskoku spróbuję być uchwytny na forum z laptopa lub telefonu.
Przy okazji dla wszystkich rozważających opcję ,,z dziurą, czy bez" wrzucam link do radiatora, który zastosowałem u siebie po usunięciu z obu stron bodaj po jednym żeberku https://sklep.avt.pl/radiator-p52317-l-7cm.html Jeśli chodzi o głośnik to szukamy czegoś w tym stylu http://www.hesta.com.pl/sklep/product.ph...roduct=277
Witaj Bogdan
Blacha 1,5mm z mojego doświadczenia jet jak najbardziej optymalnym rozwiązaniem co do typu obudowy to stawiam na obudowę z wycięciem na radiator pozdrawiam Jacek
Przekierowanie