HomeMade

Pełna wersja: Bartek
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
(22-04-2010 21:47)daaarek napisał(a): [ -> ]Zgadza się bfo jest podpięty pod 6, odpinam wejście sygnału z filtra posredniej dla sprawdzenia w którym miejscu nakłada się sygnał z vfo .Wynika z tego że kondensator na nodze 1 i ścieszka do filtra robią jako antena

Sprawdź ścieżki obok nóżki 1. Widać że skrócenie 'anteny' na tej nóżce pomaga. Wygląda że coś obok śmieci.
Podłącz kablem ekranowanym nóżkę 1 z docelowym punktem i sprawdź jak się zachowa.
Zrób z tego kabla 'sondę' do pomiaru wzbudzeń: podepnij pod 1 i zbliżaj do ścieżek w różnych punktach drugi koniec lekko "rozekranowany".
pozdrawiam,
Podłącz pod analizator widma, wyjdzie wszystko. Całkiem nie tak mało kolegów to posiada, część przecież też pracuje w instytucjach gdzie są wykorzystywane. Wyjdzie wszystko co i gdzie. W Białymstoku służę ja.
No cóż... Prace posuwają się do przodu bardzo powoli. Smile
BTW ktoś z was wie jak rozmontować/skrócić karkasy z Radmora FM-302?
Otrzymałem je dzięki uprzejmości kolegi SP4-17-014. Zastanawiałem się jak należy je wmontować, aż w końcu przyjrzałem się zdjęciom [url=http://sp3dry.debno.com/trx_bartek.htm]tej stronie[/quote]. Widać wyraźnie, że filtry są skrócone do wysokości tych z Libry. Również punkty lutownicze na PCB zgadzają się z rozkładem punktów na środkowej płytce.

Doszedłem do wniosku, że karkas zapewne da się rozmontować. Dość łatwo rozkłada się na następujące części. Jednak nie mogę odłączyć tej dolnej rurki. Czy w tym wypadku trzeba już użyć jakiejś bardziej inwazyjnej metody? A może moje założenia są nieprawidłowe?
Nie bardzo rozumiem w czym problem Smile

Cewka to drut zwinięty w solenoid - zwykle jednowarstwowo, lub jej mutacje :
na rdzeniach pierscieniowych, obwody paskowe itd, itp.
Nie komplikujmy i w Twoim przypadku skupmy się na cewce 1 warstwowej.

Czy ta płytka z dołu lub ten fragment tam jest czy nie - nie ma to znaczenia.
Ważne jest:
- długość nawinięcia cewki (ale też nie przejmuj się jeśli to się zmienia bo masz nieco grubszy drut)
- ilośc zwoi (+/- 5% jest do przyjęcia pod warunkiem że masz obwód czym dostroic)
- średnica cewki
- sztywność mechaniczna
- rozstaw otworów (w przypadku gdy masz gotową płytkę i gotowe karkasy z punktami lutowniczymi)

Jeśli tylko zmieści Ci się jednowarstwowo tyle zwoi co ma być - to utnij
zbedny kwawałek i już. A jeśli nie starczy tego plastiku to mas zróżne opcje:
a) przeskoczyc drutem przez tą płytkę i nawiajać dalej na drugiej częsci
b) zrobić nacięcie w tej płytce i nawiajać dalej na drugiej częsci
c) zrobić dziurkę wiertłem 1mm i nawiajać dalej na drugiej częsci

Ma być tyle zwoi co podał autor, na możliwie zbliżonej długości, średnicy,
z kubkiem ekranującym i sztywno. RESZTA NIE MA DUŻEGO ZNACZENIA.

Oczywiście mozna zawsze coś poprawić np. nawijanie licą jest lepsze niż drutem ale najpierw zbuduj to radio - usprawniać możesz później. Może wcale nie trzeba będzie nic usprawniać Smile

73! Artur sp2qca
Hmm... Nie zrozumiałeś mojego pytania. Nie chodzi mi o sposób nawinięcia cewki, ale o przeróbkę karkasu.
Na zdjęciu powyżej widzisz rozmontowaną cewkę od Radmowa. Widzisz jak to jest rozwiązane: grubsza podstawka przykręcana do chasis, w niej otwór do włożenia rurki. Nieco wyżej bakelitowa płytka z punktami lutowniczymi, grube druty łączyły ją z punktami na tej podstawce. Dopiero powyżej bakelitowej płytki znajduje się właściwy karkas z ruchomym rdzeniem, na którym jest nawinięta cewka.

Teraz rzuć okiem na to zdjęcie.

Wyraźnie widać, że całe filtry (łącznie z ekranami) zostały tutaj skrócone. Konieczność takiej przeróbki potwierdza również fakt, iż rozstaw otworów w płytce zgadza się z rozkładem punktów lutowniczych na tej bakelitowej płytce pośrodku (a nie na podstawce, którą przykręcało się do chasis).

Wniosek: Podstawkę oraz dolną rurkę trzeba usunąć, aby otrzymać taki element. Bakelitową płytkę przyłoży się do PCB Bartka, przez otwory w punktach lutowniczych (pasujących rozstawem do otworów w PCB) przeprowadzi się druciki i przylutuje. Następnie założy się również skrócony ekran.

Moje pytanie było trywialne i dotyczyło oddzielenia tej dolnej rurki. Pytałem na wypadek, gdyby np. była odkręcana i trzeba było użyć więcej siły (ale nie chciałem próbować, ryzykując uszkodzenie). Jak rozumiem trzeba będzie delikatnie odciąć?


A jeśli już mówimy o tej cewce, to nawinięcie jej drutem 0,4 mm zamiast 0,5 mm nie wpłynie na jej parametry na tyle, żeby nie dało się tego zrekompensować kręcąc rdzeniem?
(21-10-2010 22:25)Atlantis napisał(a): [ -> ]Hmm... Nie zrozumiałeś mojego pytania. Nie chodzi mi o sposób nawinięcia cewki, ale o przeróbkę karkasu.

Moje pytanie było trywialne i dotyczyło oddzielenia tej dolnej rurki. Pytałem na wypadek, gdyby np. była odkręcana i trzeba było użyć więcej siły (ale nie chciałem próbować, ryzykując uszkodzenie). Jak rozumiem trzeba będzie delikatnie odciąć?


A jeśli już mówimy o tej cewce, to nawinięcie jej drutem 0,4 mm zamiast 0,5 mm nie wpłynie na jej parametry na tyle, żeby nie dało się tego zrekompensować kręcąc rdzeniem?

czesc,

tak jak pisalem - nie wiedzialem na czym polega problem. Ale czy one sa rozkręcane czy nie - tego nie wiem.

najlepsza regulacja jest wtedy gdy zwoje ukladają się tak:

xxxxxxxxxxxx
==============
............................########
==============
xxxxxxxxxxxx

gdzie xxxxxx to zwoje a ###### to rdzen. Chodzi o to żeby zwoje nie były na całej długości karkasu (jeśli to możliwe, nie zasze tak jest).
(te kropki ....... pomin - wpisałem bo portal wycina spacje)
wtedy jest duzy zakres regulacji. Roznica 0,1mm nie powinna raczej stanowic problemu.

Polecam Ci do wykonania mikroprocesorowy miernik LC np. na jakimś PIC-u. Prosty układ, zero strojenia a NIEOCENIONE korzysci.

Wyslij do mnie kopertę zwrotną (dużą, dołożę jakieś drobiazgi) - to przyślę Ci 4 kondensatory 500-505 pF (0,5%, zamiast 1nF ktorych nie mam)
które są tam potrzebne oraz parę sztuk L i C jako wzorce. Jak chcesz się bawić w krótkofalarstwo to taki mienik LC dobrze mieć.

73! Artur sp2qca
Cześć
Nie czytałem całości, może to już było. Jest jeden bardzo ważny szczegół przy wykonywaniu takich cewek.

Dotyczy to uzwojenia sprzęgającego jeśli oczywiście jest.
Cewkę sprzęgającą umieszczamy od tej strony cewki z której wkręcamy rdzeń. W tym przypadku od góry cewki podłączamy masę i tam umieszczamy cewkę sprzęgającą lub odczep. Gorący koniec cewki jest od dołu czyli od strony mocowania karkasu.Na schematach rysuje się to zwykle odwrotnie.
To jest najczęściej popełniany błąd przez początkujących przy wykonywaniu cewek.
pzdr
ta cewka jest skrecana z dwóch częsci nic nie trzeba ciąc
To teraz nasuwa się pytanie: Jak ją rozkręcić, żeby niczego nie uszkodzić. Wink
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Przekierowanie