08-10-2012, 11:38
Po zbudowaniu DC01 postanowiłem zbudować również Piligrima w wersji z płytką główną przeznaczoną do montażu powierzchniowego z AVT, płytki BPF i LPF wg projektu SP2JJH oraz PA wg G6ALU. Po uruchomieniu w „wersji biurkowej” zauważyłem następujące niedogodności:
- chrypiące audio LM386, dodałem kondensator 10uF pomiędzy wyprowadzeniami 1-8 co nieco polepszyło audio i jednocześnie zwiększyło wzmocnienie tego układu,
- przeciętna automatyka ARW, czas zadziałania do przyjęcia ale czas trzymania za krótki, poza tym w trakcie zmniejszenia wzmocnienia występuję efekt znieczulania ARW,
- jestem zawiedziony parametrami filtru MAX7400, w DC01 zastosowałem filtr SCAF-1, odnoszę wrażenie że 2 x MAX295 daje efekt wyraźnie lepszy niż jeden MAX7400.
W pierwszej wersji zamierzałem zastosować syntezę wg 4Z5KY, ale w trakcie uruchamiania zmieniłem zamiar i skorzystałem z syntezy wg Oleg9. Na korzyść syntezy Oleg9 przemówiły płytki BPF/LPF, które są bardzo dobrze zaprojektowane do tej syntezy. Chcąc skorzystać z wersji 4Z5KY należałoby dokonać wielu zmian: głównie z powodu innego kodowanie pasm 1.8-28MHz, ponieważ wersja 4Z5KY koduje od 000, natomiast w Oleg9 od 001. Poza tym są inne korzyści: sterowanie ATT i PREAMP jest uzyskiwane wprost z syntezy nie wspominając o gotowym S-Meter. W sumie to synteza Oleg9 działa poprawnie, zauważyłem tylko kilka mało dokuczliwych „ptaszków” w całym zakresie pasm 1.8-30 MHz.
W czasie uruchamiania okazało się, poziom sygnału TX z Piligrima jest za wysoki. Zastosowanie dodatkowego tłumika 5dB przed wzmacniaczem PA spowodowało właściwe dopasowanie sygnału toru nadawczego.
Wczorajsze kilkanaście QSO w paśmie 80 i 40 metrowym przekonało mnie, że TRX działa poprawnie. Korespondenci bardzo dobrze oceniali jakość sygnału SSB w tym poprawne działanie kompresora dynamiki, natomiast otrzymane raporty od S8 do S9+10dB dawały gwarancję, że moc wyjściowa wynosząca ok.14-15 watów z PA wg G6ALU jest zupełnie wystarczająca.
Teraz pozostało tylko dokończyć wyposażenie pozostałych pasm w LPF i włożyć „wersję biurkową” do obudowy i ... rozpocząć budowę Husarka.
73 Bogdan, SP3IQ.
[attachment=6071]
[attachment=6072]
- chrypiące audio LM386, dodałem kondensator 10uF pomiędzy wyprowadzeniami 1-8 co nieco polepszyło audio i jednocześnie zwiększyło wzmocnienie tego układu,
- przeciętna automatyka ARW, czas zadziałania do przyjęcia ale czas trzymania za krótki, poza tym w trakcie zmniejszenia wzmocnienia występuję efekt znieczulania ARW,
- jestem zawiedziony parametrami filtru MAX7400, w DC01 zastosowałem filtr SCAF-1, odnoszę wrażenie że 2 x MAX295 daje efekt wyraźnie lepszy niż jeden MAX7400.
W pierwszej wersji zamierzałem zastosować syntezę wg 4Z5KY, ale w trakcie uruchamiania zmieniłem zamiar i skorzystałem z syntezy wg Oleg9. Na korzyść syntezy Oleg9 przemówiły płytki BPF/LPF, które są bardzo dobrze zaprojektowane do tej syntezy. Chcąc skorzystać z wersji 4Z5KY należałoby dokonać wielu zmian: głównie z powodu innego kodowanie pasm 1.8-28MHz, ponieważ wersja 4Z5KY koduje od 000, natomiast w Oleg9 od 001. Poza tym są inne korzyści: sterowanie ATT i PREAMP jest uzyskiwane wprost z syntezy nie wspominając o gotowym S-Meter. W sumie to synteza Oleg9 działa poprawnie, zauważyłem tylko kilka mało dokuczliwych „ptaszków” w całym zakresie pasm 1.8-30 MHz.
W czasie uruchamiania okazało się, poziom sygnału TX z Piligrima jest za wysoki. Zastosowanie dodatkowego tłumika 5dB przed wzmacniaczem PA spowodowało właściwe dopasowanie sygnału toru nadawczego.
Wczorajsze kilkanaście QSO w paśmie 80 i 40 metrowym przekonało mnie, że TRX działa poprawnie. Korespondenci bardzo dobrze oceniali jakość sygnału SSB w tym poprawne działanie kompresora dynamiki, natomiast otrzymane raporty od S8 do S9+10dB dawały gwarancję, że moc wyjściowa wynosząca ok.14-15 watów z PA wg G6ALU jest zupełnie wystarczająca.
Teraz pozostało tylko dokończyć wyposażenie pozostałych pasm w LPF i włożyć „wersję biurkową” do obudowy i ... rozpocząć budowę Husarka.
73 Bogdan, SP3IQ.
[attachment=6071]
[attachment=6072]