Następne materiały dotyczą sposobu montażu układu. Rysunek płytki został podzielony na 8 części aby odczyt oznaczeń i wartości był łatwiejszy.
Opornika R22 nie należy montować - jest to jeden ze skutków błędów druku. Zalecam wlutowanie generatora AD8951 na końcu procedury montażowej, sprawdzając na jaką głębokość należy go wstawić aby nie kolidował z elementami (wyłącznik) na tylnej ściance obudowy. Praktyka wskazuje, że wstawienie układu do druku bez montowania jest na tyle skuteczne w sensie połączeń, że można bez przeszkód uzyskać działanie układu. Płytkę AD8951 oraz przekaźniki należy montować od spodu. Tu raczej trudno o pomyłkę ale na wszelki wypadek podaję, że kwarc na płytce generatora znajduje się bliżej środka płytki niż jej brzegu. Procesor ma piny 1 i 40 z prawej strony rysunku płytki.
Sprzęgacz kierunkowy na rdzeniu dwuotworowym należy wlutować z zamocowaną klawiaturą bo dla większych ferrytów być może trzeba będzie go wlutować nieco wyżej niż to wynika z pól lutowniczych.
Przy montażu klawiatury należy zwrócić uwagę na "polaryzację" klawiszy. Mają one ścięcie z boku , które widać na oznaczeniach klawiszy z ich prawej strony. W razie wątpliwości trzeba użyć omomierza. Płytkę klawiszy można początkowo połączyć z układem dłuższymi przewodami. ostatecznie łączone są pionowymi odcinkami przewodu bo pola lutownicze leżą jedno nad drugim (o ile klawiatura jest osadzona na tulejkach dystansowych 5mm ponad płytką główną).
L.J.
Mam też kilka słów na temat mechaniki urządzenia. Kilku kolegów zdecydowało się na wykonanie obudów z laminatu i poniższe uwagi są własnie dla nich.
Na początek uwga ogólna. Elementy na obudowy frezowane są za pomocą freza 2mm dlatego w miejscach styków wewnętrznych krawędzi pod kątem prostym znajdują się zaokrąglenia. Mnie nie sprawia to już problemu ale polecam poprawienie konturu pilnikiem iglakiem przez co składanie obudowy staje się łatwiejsze.
Na rysunku podałem w jaki sposób przerobić podstawę miernika aby zamocować pojemnik na 4 akumulatory zasilające. Należy w podstawi wyciąć otwór oznaczony zakreskowana linią i dorobić przykrywkę, której kontur otacza otwór. Do przykrywki należy dokleic pojemnik na baterie, które łącznie z przykrywką będą mocowane do podstawy za pomocą 2 wkrętów. Podstawa obudowy widziana jest miedzią do góry.
Wszystkie obudowy montowane są przez lutowanie więc wcześniej należy oczyścić miejsca styku płytek drobnym papierem lub np. czyściwem do rur miedzianych.
W pokrywce miernika montuje się przez lutowanie 4 wsporniki na wkręty i warto wcześniej wkręcić tw wkręty we wsporniki trzymane np. w kombinerkach aby zrobić ślad w otworze co później ułatwi wkręcanie. Uwaga: podstawa miernika nie jest symetryczna przez różną odległośc otworów od krótszych krawędzi i otwór na baterie należy wykonać tak jak na rysunku bo w przeciwnym razie może nastąpić kolizja z innymi elementami.
Najłatwiejsza do złożenia jest obudowa mostka SWR ale pokażę jak składać je na przykładzie przystawki do pomairu mocy. Mostek SWR należy montować wewnątrz tak jak pokazuje rysunek atrapy. Uzwojenie rdzenia dwuotworowego to 2*3/4 zwoja.
Początkowo, przed dokręceniem gniazd, nalezy nakleić na ścianki gniazd oznakowania kolorowe (czerwone od strony oporników obciążenia - tu to 18 szt, 820 omów i niebieskie od strony miernika - tu to 4 oporniki 200 omów a pomiędzy gniazdami opornik 820 omów). 3 ścianki boczne należy dolutować do ścianki z gniazdem kiedy istnieje jeszcze dostęp do miejsc styków. Przydaje się tu lutownica transformatorowa 100W z długim grotem.
Piątą ściankę z gniazdem nalezy wlutować początkowo bez oporników 200 omów i opornika łączącego 820 omów. Ostatnią ściankę (pokrywkę) zakłada się na klej (poxipol 10 minut) obwiązując całość drutem lub sznurkiem do czasu utwardzenia kleju nie zapominając wcześniej połączyć ściankę z obudową krótkim przewodem (np. koncówką opornika). Pokrywki należy wkleić oczywiście jak jesteśmy pewni, że przystawka działa prawidłowo.
Przystawka LCQ montowana jest zaczynając od elementów smd. Następnie nalezy dolutować ścianki boczne. Kolejno trzeba nakleić atrapę z opisem a dopiero później wlutować gniazda na dołączenie elementów i gniazdko kwarca. Ostatnią czynnością jest zamknięcie pokrywki na klej po sprawdzeniu poprawności działania. Na rysunku zaznaczyłem oporności dla prądu stałego widziane z obu stron przystawki i od strony gnoazda pomiarowego.
L.J.
Dla dociekliwych podaję link(i) do zdjęć pokazujących jak zmontować główną obudowę miernika:
obudowa Kolejne zdjęcia ukażą się dla zdjęć o indeksach 2-6.
Kolejny opis dotyczy mieszacza pomiarowego, poniżej schemat i rysunek montażowy.
Przystawkę tą montuje się nieco inaczej niż inne. Płytkę mieszacza należy zmontować oddzielnie a dodatkowo należy zaokrąglić jej rogi ponieważ wsuwana będzie w szkielet obudowy złożony z 4 ścianek połączonych lutem na stykach.
Gniazda osadzone wcześniej w ściankach muszą być tak dokręcone aby ich płaskie ścięcia były równoległe bowiem na nich opierać się będzie płytka mieszacza
Po wstawieniu zmontowanego (i sprawdzonego) mieszacza należy połączyć jego masę z masa obudowy i oczywiście zrobić połączenia do gniazd.
Dla tej przystawki obie pokrywki montowane są przez klejenie z wcześniejszym połączeniem mas obu elementów za pomocą odcinka przewodu. Proszę pamiętać również o właściwym naklejeniu atrapy na odpowiednią pokrywkę. Schemat na atrapie odpowiada połączeniom na płytce.
L.J.