Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
SP3GO Offline
Rafał
***

Liczba postów: 127
Dołączył: 15-04-2015
Post: #1
prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
Jakiś czas temu na znanym serwisie aukcyjnym zakupiłem kilka tranzystorów BF241, a więc NPN małej mocy w.cz.
Przyjechały w opakowaniu TO-92 i wyglądają na nowe.
Nota katalogowa przedstawia taki rozkład nóżek:

İmage

A więc taki sam, jak w popularnych 2N2222, 2N3904, czy BC547.

Wczoraj jednego z tych tranzystorów chciałem użyć w oscylatorze - bez powodzenia.
Po wylutowaniu sprawdziłem go znanym sposobem:

Multimetr na zakresie "dioda".
Sprawny tranzystor NPN powinien pokazać:
(pierwsze złącze od lewej - plus miernika, drugie - minus)
B-E - przewodzenie
B-C - przewodzenie
E-B - przerwa
C-B - przerwa
E-C - przerwa
C-E - przerwa
(i inne NPN właśnie tak pokazują)

Mój BF241 pokazał coś innego (zakładając rozkład nóżek jak na rysunku powyżej):
B-E - przewodzenie
B-C - przerwa
E-B - przerwa
C-B - przewodzenie
E-C - przerwa
C-E - przewodzenie

Już myślałem, że spaliłem go po prostu przy nieostrożnym lutowaniu, ale ku mojemu zdziwieniu taki sam pomiar miałem dla pięciu pozostałych, nietkniętych tranzystorów... Dodgy

Gdyby nawet rozkład nóżek był inny, albo nawet typ tranzystora nie NPN, lecz PNP, to takie badanie powinno to ładnie pokazać. Mam tu jednak o jedno "przewodzenie" za dużo jak na zwykły (przy założeniu, że wszystkie sprawne) tranzystor bipolarny.

Oznaczenie na tranzystorze to (umieściłem każde w nowej linii jak w oryginale):
CTBF
241
LE

Czy to możliwe, że pomyłkowo dostałem całkowicie inny element, zamiast tranzystora bipolarnego? (jaki?)
No bo nie podejrzewam, że sprzedający sprzedał mi 6 uszkodzonych (bez śladów lutowania) tranzystorów, albo, że uszkodziłem je samym pomiarem na zakresie "dioda"...

Ma ktoś jakiś pomysł co może być nie tak?

Pozdrawiam,
Rafał SP3GO

P.S.
Oscylator po wymianie tego "dziwnego BF241" na "2N3904" ruszył od razu... Smile
28-04-2015 9:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP7WMX Offline
Jacek
**

Liczba postów: 58
Dołączył: 08-07-2012
Post: #2
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
Z ciekawości wygrzebałem BF241 i pomiar omomierzem na zakresie "dioda" daje identyczne wskazania ja Twój CTBF241.
Mój jest oznaczony tylko 241,nielutowany to chyba dobry.
jeszcze jednego znalazłem,lutowany ,oznaczony BF241 i też identycznie pokazuje
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-04-2015 9:45 przez SP7WMX.)
28-04-2015 9:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP5FCS Offline
Adam
*****

Liczba postów: 1,049
Dołączył: 02-02-2009
Post: #3
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
Identyczna obudowa to za mało aby sądzić że wyprowadzenia są identyczne. Problem w tym, że każdy z wymienionych tranzystorów ma inne wyprowadzenie nóg w tej samej obudowie TO-92 (szczegóły w załącznikach). Zanim coś wlutujemy należy sprawdzić kolejność wyprowadzeń w nocie katalogowej. Typowy błąd to próba zamiany 2N3904 na tranzystor serii BC548.


Załączone pliki Miniatury
İmage İmage İmage

73 Adam
28-04-2015 9:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3GO Offline
Rafał
***

Liczba postów: 127
Dołączył: 15-04-2015
Post: #4
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
Jacku - dzięki za szybkie sprawdzenie i potwierdzenie!
Tylko w takim razie co to za dziwoląg ten BF241, jeśli daje takie wyniki pomiarów na zakresie "dioda"? Dodgy

Adamie - faktycznie, BC547 ma inne rozłożenie nóżek (chyba napisało mi się z rozpędu obok 2N2222 w obudowie TO-92).
Nigdy jednak nie podmieniam tranzystorów bez sprawdzenia tego wcześniej w nocie katalogowej.
Rozłożenie nóżek dla BF241 na Twoim trzecim schemacie jest inne niż w mojej nocie katalogowej.
Tak czy inaczej - tym prostym pomiarem powinienem uzyskać 2 "przewodzenia" i 4 "przerwy" dla zwykłego NPN. Pytanie więc - co to za dziwoląg?
Adamie - masz może podobnego BF241, aby sprawdzić u siebie?

Czuję, że za tą "zagadką" kryje się kolejna porcja wiedzy, więc chętnie dotrę do jakichś wniosków... Smile

Pozdrawiam,
Rafał SP3GO
28-04-2015 9:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP7WMX Offline
Jacek
**

Liczba postów: 58
Dołączył: 08-07-2012
Post: #5
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
Rozkład nóżek na rys z pierwszego posta jest EBC a w nocie siemensa bf241 jest CEB.Tranzystory pewnie są dobre tylko źle mierzone.
28-04-2015 10:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP6AUO Online
Andrzej
****

Liczba postów: 603
Dołączył: 20-09-2009
Post: #6
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
A czemu u Rafała na BF241 baza jest w środku,a u Adama na skraju ?
Widzę,że już zostałem wyprzedzony.

Andrzej
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-04-2015 10:07 przez SP6AUO.)
28-04-2015 10:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3GO Offline
Rafał
***

Liczba postów: 127
Dołączył: 15-04-2015
Post: #7
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
(28-04-2015 10:00)SP7WMX napisał(a):  Rozkład nóżek na rys z pierwszego posta jest EBC a w nocie siemensa bf241 jest CEB.Tranzystory pewnie są dobre tylko źle mierzone.

No tylko że właśnie niezależnie od rozkładu nóżek, sam pomiar powinien pokazać 2 rzeczy (nawet bez zaglądania do katalogu):
- gdzie jest Baza
- czy tranzystor to NPN czy PNP

Tylko, że taki pomiar KAŻDEGO tranzystora bipolarnego powinien się kończyć na dwóch "przewodzi" i czterech "przerwa", a tutaj mamy inaczej - co potwierdziłeś u siebie.

Pytanie więc, czy ten BF241 jest jakiś specjalny, że ten prosty pomiar mu nie wystarcza...?

Pozdrawiam,
Rafał SP3GO

(28-04-2015 10:02)SP6AUO napisał(a):  A czemu u Rafała na BF241 baza jest w środku,a u Adama na skraju ?

Gdyby nawet dla mojego pomiaru (gdzie przyjąłem inny rozkład nóżek) przyjąć taki rozkład nóżek jak w nocie Adama, to mamy:

E-C - przewodzenie
E-B - przerwa
C-E - przerwa
B-E - przewodzenie
C-B - przerwa
B-C - przewodzenie

Więc skąd w tym pomiarze "przewodzenie" w kierunku E-C (gdzie "plus" miernika na E)??
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-04-2015 10:08 przez SP3GO.)
28-04-2015 10:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP2JQR Offline
Henryk
*****

Liczba postów: 1,092
Dołączył: 23-08-2009
Post: #8
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
I ten ostatni pomiar jest całkowicie prawidłowy.
W tych tranzystorach i jeszcze wielu innych typach małej mocy na w.cz. występuje dodatkowa dioda EC. Nie wnikam czy jest to dioda pasożytnicza czy celowo umieszczona, po prostu jest to faktem.
W normalnych schematach dioda ta zupełnie nie przeszkadza, ale są takie układy, że jest wręcz niezbędna.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-04-2015 10:25 przez SP2JQR.)
28-04-2015 10:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3GO Offline
Rafał
***

Liczba postów: 127
Dołączył: 15-04-2015
Post: #9
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
(28-04-2015 10:23)SP2JQR napisał(a):  I ten ostatni pomiar jest całkowicie prawidłowy.
W tych tranzystorach i jeszcze wielu innych typach na w.cz. występuje dodatkowa dioda EC. Nie wnikam czy jest to dioda pasożytnicza czy celowo umieszczona, po prostu jest to faktem.

O widzisz! I to jest chyba ta wiedza, której poszukiwałem! Big Grin
Jeszcze dziś wieczorem wlutuję ten tranzystor ponownie do oscylatora - tym razem w nowym rozkładzie nóżek - i zobaczę czy pójdzie.
Dzięki za odpowiedź!

Pozdrawiam,
Rafał SP3GO
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-04-2015 10:27 przez SP3GO.)
28-04-2015 10:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP7WMX Offline
Jacek
**

Liczba postów: 58
Dołączył: 08-07-2012
Post: #10
RE: prosty pomiar tranzystora... (a może jednak to inny element?)
BF215 dla porównania nie przewodzi E-C w żadną stronę.Faktycznie to może być dioda.
28-04-2015 10:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości