(19-01-2018 11:01)SP2JQR napisał(a): Można też zrobić odbiornik inaczej: wykorzystać odbiornik od CB i dorobić tylko przemianę na wejściu. Będzie to wtedy układ z potrójną przemianą. Jeśli zapotrzebowanie na zakres przestrajania nie jest duże to może wystarczyć heterodyna na kwarcu, w innym przypadku synteza. Odbiorniki z CB są wyposażone w układy ograniczników trzasków i blokadę szumów, amatorskie tego na ogół nie mają. W powyższym projekcie też chyba nie ma ani blokady szumów ani ogranicznika trzasków. Oprócz samej elektroniki z pośrednią AM a nawet czasem FM dostajesz jeszcze w prezencie obudowę, gdyż dorobione układy powinny się zmieścić w środku.
Radia CB bywają tanio na znanych portalach, a z uszkodzonym nadajnikiem jeszcze taniej.
Da się też ożenić powyższy projekt (pierwsza przemiana i synteza) z pośrednią od CB.
Próbowałem. Efekty nie były tak zadowalające, choć to być może dlatego że użyłem TA7358 zamiast NE602. Wydaje mi się, że filtry wyjściowe również można było dopracować.
Był projekt, który wykorzystywał generator kwarcowy o zegarze zdaje się 100 MHz. Niestety, Airband jest znacznie szerszy, związku z czym należałoby ustawić CB na jedną częstotliwość, i dopasować do tego częstotliwość heterodyny, z pośrednią na np. 27.200.. Temat jak najbardziej interesujący, sądzę że doraźnie, ale chodzi mi ten pomysł po głowie z wykorzystaniem go w samochodzie do podsłuchu w trakcie jazdy.
Cytat:Od 31.12.2017 r obowiązuje nowy odstęp między kanałami i jeśli dobrze pamiętam to
wynosi 8,33 kHz. Proponuję uwzględnić ten parametr przy budowie syntezy.
I tutaj jest główny problem. SAA1057 oferuje całkiem przyjemny krok 12,5, który według postronnych zapewnia jakotaki odbiór rastra 8.33, ale dla mnie to jest półśrodek. Oczywiście, zbudować można, przyda się na przykład do TRX 2m, który również mam w planach, natomiast tutaj jednak bezwzględnie trzeba myśleć o tym 8.33 kHz.
P.S. W praktyce UKE zaprzestało wydawania świadectw radiowych dla statków powietrznych z radiostacjami BEZ kroku 8.33 w połowie 2017. Można było je otrzymać tylko w ramach odstępstwa, z klauzulą o zmianie radiostacji do połowy 2018 roku. Innymi słowy każdy zarejestrowany statek powietrzny MUSI posiadać radio z krokiem 8.33 kHz, jeśli nie, to nie jest zdatny do lotu
Siedzę w tym, niestety.