Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy
SP3FEC Offline
Jerzy
**

Liczba postów: 62
Dołączył: 11-12-2011
Post: #10
RE: Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy
Kolega SP6MJS oczekiwał raczej jakieś porady lub wyjaśnienia, a zrobiła się z tego akademicka dyskusja.

Jako pragmatyk mogę mu poradzić co następuje:
- jeśli masz akumulator 48 Ah, to ładuj go prądem 4,8 A w cyklu 14 godzinnym lub korzystając z tej ładowarki z profilem Pb
- optymalna eksploatacja takiego akumulatora to nieprzekraczanie poboru prądu powyżej 2,4 A
- rozładowywój akumulator tylko wtedy gdy naładowany lub trochę rozładowany akumulator stoi nieużywany przez parę miesięcy. Rozładowywanie aku w cyklu tygodniowym czy częściej jest niewłaściwe, bo oprócz tego, że go „dobija” to przyczynia się do powiększenia efektu cieplarnianego.:-)
- nie oczekuj od tego akumulatora żeby był idealny, bo niby takie same akumulatory, produkowane według tej samej normy a pochodzące od różnych producentów – różnią się od siebie i od norm, przyjmij go takim jaki jest.
- jeśli ten aku nie ma poprzez korki dostępu do elektrolitu (a pewnie nie ma), to tylko pozostaje prawidłowa eksploatacja i tyle.

Producenci akumulatorów i ładowarek żeby sprzedać swój towar gotowi są zapewnić kupującego, że ich wytwory oprócz są idealne i oprócz podstawowych funkcji mogą oprócz tego parzyć kawę i przyszywać guziki. Kto napisze ,że ich wyrób jest niedoskonały.
Przypomnę tutaj ostatnią aferę samochodową z poziomem spalin.
Renomowany zakład produkował renomowane samochody, ich spaliny badało renomowane laboratorium itd. – i co w praktyce się okazało?

Kolego Wojtek
zdaję sobie sprawę z upływu czasu, dlatego użyłem wyrazu „dawniej”, doceniam rozwój techniki i korzystam z jego osiągnięć, nie uważam, że Ziemia jest płaska i nie szczekam na komputer.
Mam okazję pomagać ostatnio przy ciekawym projekcie, gdzie też mamy problem z akumulatorem. Pojazd wielkości bagażówki nafaszerowany elektroniką i nie tylko. Jeden akumulator 70 Ah. Po włączeniu stacyjki automatycznie podnosi się część urządzenia, w ułamku sekundy pobór prądu wynosi ok. 100 A (przekaźnik 100 A musieliśmy wymienić na 150 A), potem z tego aku jest zasilana cała reszta urządzeń bezpośrednio lub przez przetwornicę. Trwa analiza tego systemu zasilania i ocena bilansu energetycznego. Mamy trzy aku i dwie ładowarki różnego typu dla porównania. Wyniki pomiarów, cykli ładowania itp. zapisujemy i analizujemy.
Z całym szacunkiem i nie bierz tego do siebie, ale nie imponują mi ludzie walący kilkadziesiąt zdań z podręczników, instrukcji czy internetu, chociaż może to być pomocne dla takich osób co nie mają żadnej wiedzy w tym temacie. Oczywiście wiedzę trzeba codziennie wzbogacać.
Proponuję Tobie taki test – zamknij kompa, odłóż książki i instrukcje, weź kartkę papieru i napisz z pamięci co wiesz o akumulatorach i ich ładowaniu. I to będzie ta prawdziwa wiedza jaką posiadasz w tym temacie. Taki test powtórz za dwa miesiące i porównaj kartki.
Taki test uczy szacunku do innych i do samego siebie.
I to by było na tyle.

Jerzy
25-11-2017 18:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy - SP3FEC - 25-11-2017 18:32

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości