Kilka ostatnich lat to okres intensywnego wdrażania technologii cyfrowych do praktyki amatorskiej. To że komputer PC stał się nieodzownym narzędziem w codziennej pracy przy konstruowaniu i robieniu łączności nikogo już nie fascynuje, stało się to normą. Nawet w plenerze trudno jest bez laptopa, bo trzeba logu, DX-Clustera , komunikatora i paru innych niezbędnych programów by czuć się komfortowo nie wspominając o technologii SDR, która ma swoje wymagania jeśli chodzi o wydajność środowiska. Ale jest w tym haczyk: duża i ciężka skrzynia klasycznego PC, która raczej wyklucza zabranie go na biwak, delikatność laptopa i konieczność łączenia go z peryferiami i oczywiście pobór energii, co nawet w stacjonarnych zastosowaniach też ma swoje ograniczenia.
Dlatego popularność zyskały konstrukcje nie wymagające podłączenia komputera. Małe, przenośne urządzania SDR oparte o mikroprocesory, pozwoliły ominąć ograniczenia klasycznych technologii radiowych i sprawiły, że pojęcie "amatorskie" stało się synonimem dla "zaawansowane". Jednakże w miarę ich rozwoju widać, że to ślepa uliczka, bo nawet najlepsze radio będzie mało użyteczne bez całej gamy programów wspomagających do których zdążyliśmy przywyknąć a ich implementacja (na dzień dzisiejszy) jest niemożliwa w w oparciu o proste platformy ewaluacyjne jak Arduino itp.
Dlatego moją uwagę zwróciła tania ale zaawansowana platforma Raspberry Pi, która łączy zalety płytek ewaluacyjnych (małe rozmiary, niewielki pobór prądu, dostępność programowalnych pinów, szeroka gama interfejsów) z funkcjonalnością zarezerwowaną do tej pory dla komputerów klasy PC a więc zaawansowanym, wielozadaniowym systemem operacyjnym, nowoczesnymi interfejsami ETH, USB WiFi itp a także obsługą całej gamy wyświetlaczy, klawiatur i innych peryferii wykorzystywanych na co dzień. I to wszystko w cenie poniżej 200 zł !
Krótka prezentacja, którą przedstawiłem w Burzeninie dla Grupy HM, utwierdziła mnie w przekonaniu, że temat wykorzystania platformy Raspberry Pi w zastosowaniach amatorskich wart jest podjęcia i rozwijania w ramach Grupy i na Forum SP-HM.
W kolejnych postach wraz kolegami postaram się opisać podstawowe zagadnienia związane z uruchomieniem platformy, zainstalowaniem i uruchomieniem proponowanego oprogramowania, wykorzystania aktualnie dostępnych projektów do wymogów Raspberry Pi i skonstruowania specjalistycznych modułów dla pełnego wykorzystania możliwości przez nią oferowanych.
Jeśli ktoś po tym wstępie (jak jeden z kolegów obecnych na prezentacji) zapyta czy jeszcze będziemy coś konstruować to zapewniam, że tak i to dużo bo nadal potrzebna jest cała gama podzespołów takich jak filtry, wzmacniacze, tłumiki itd itp, które w postaci wirtualnej już są, jednakże (póki co) w "realu" nadal są wymagane.
Co będzie potrzebne by rozpocząć przygodę z Raspberry Pi ?
1. moduł Raspberry Pi 3 (jak ktoś ma Raspberry Pi 2 też, z pewnymi ograniczeniami),
2. karta mikro SD klasy 10 (tak jak dla kamer video) o pojemności 8 do 32 GB,
3. zasilacz 5V/2A z wyjściem mikro USB (takim jak dla smartfona)
4. monitor z wejściem HDMI (bądź klasyczny VGA po zastosowaniu konwertera HDMI-VGA)
5. dostęp do Internetu (po WiFi lub kablu),
6. opcjonalnie prosta karta dźwiękowa USB np I-Tec za 30 zł (do podłączenia mikrofonu i słuchawek/wzmacniacza)
Co dostaniemy?
1. 4 rdzeniowy procesor 64 bitowy, taktowany 1.2 GHz, 1 GB RAM
2. 4 x USB, WiFi i Bluetooth,
3. 40 pinowe złącze z portami GPIO zawierającymi interfejsy I2C, I2S, SPI. PWM i RS-232 (niepełny) do wykorzystania
Z mojego punktu widzenia platforma całkowicie zaspakaja potrzeby związane z korzystaniem z komputera na co dzień z wyjątkiem bardzo specjalistycznych zastosowań, gdzie wymagana jest duża wydajność i spore zasoby dyskowe. Ze względu na niewielki pobór mocy (ok 4W) i małe rozmiary, platforma predysponowana jest do zabudowy w radiostacji co wyeliminuje plątaninę kabli istniejącą zazwyczaj między radiem, komputerem a interfejsami. Dzięki dostępnym małym wyświetlaczom z panelem dotykowym, interfejs użytkownika będzie można uprościć i zminimalizować, z zachowaniem pełnej funkcjonalności klawiatury, myszki i innych peryferii.