Dla mnie to ta metoda jest jakaś dziwaczna. Proponuję nawinąć balun napięciowy wg schematu dwoma skręconymi przewodami:
[
attachment=4626]
W miejsce Rs podpinasz sondę z analizatora i mierzysz tłumienie asymetrii. Przyda się także pomiar wfs mostkiem odbiciowym.
Nawinięcie uzwojenia dwoma skręconymi drutami to już zupełnie inny pomiar i do czego innego służy. Nie wykazuje on ile przenosi sam rdzeń. A przecież o badanie rdzenia w tym temacie chodzi a nie o nawinięcie jak najlepszego trafa.
Napisałem bardzo dużo na temat interpretacji przedstawionych wyników, ale podczas wysyłania cały tekst gdzieś wcięło i nie umiem go odzyskać a drugi raz siedzieć nad tym już dziś nie mam czasu. Wyniki są łatwe do zinterpretowania. Pomyślcie nad tym sami. Zastanówcie się nad reaktancją indukcyjną cewek uzwojeń
Dla lepszego uzmysłowienia zróbcie jeszcze jeden pomiar tak samo nawiniętych uzwojeń, ale powietrznych np. na rdzeniu wyciętym z tektury. i porównajcie wyniki... To coś powie o sprzężeniu przez powietrze bez udziału rdzenia...
Ja chyba już znam odpowiedź
Zrobiłem pomiary trzech transformatorów 1:1 nawiniętych zgodnie ze schematem SQ5NWU:
Tr1 -T50-2, 5zw, 0.3uH
Tr2 -T50-2, 20zw, 3.3uH
Tr3 -toroid sklejony z kartonu, 20zw, 0.3uH
Wyniki są ciekawe ale muszę to jakoś opracować zanim zamieszczę
edit.
Ok, zrobiłem tabelę i wpisałem wyniki.
Poniżej wykresy poglądowe
Tr1:
[
attachment=4634]
Tr2:
[
attachment=4635]
Tr3:
[
attachment=4636]
Jako, że z wykresów niewiele wynika, zrobiłem bardziej szczegółowe pomiary i wpisałem do tabeli:
[
attachment=4637]
Moim zdaniem powodem spadku sygnału jest występowanie strat na skutek niedopasowania.
Według Bieńkowskiego, siła sygnału jest największa gdy Rz=Xl, gdzie Rz jest sumą rezystancji generatora, strat w rdzeniu i przetransformowanej rezystancji obciążenia.
Jak widać, w przypadku traf na rdzeniach proszkowych tłumienie jest najmniejsze tam gdzie reaktancja jest bliska rezystancji generatora 50om.
Sytuacja z rdzeniem kartonowym jest nieco inna i najmniejsze tłumienie jest przy Xl ok. 20om. Czyżby powodem tego były duże straty (słabe sprzężenie)?
Proszę o komentarze