Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy
SQ9JXT Offline
Tomek
****

Liczba postów: 493
Dołączył: 05-04-2011
Post: #18
RE: Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy
(28-11-2017 10:40)SP6MJS napisał(a):  No bo co oznacza "rozładowywania prądem 1/5 pojemności spowoduje dużo mniejszą pojemność" oczywiście skrót myślowy.
Ale co to jest "dużo mniejsza" 2,5,10,20 50% mniejszą?

Trzeba poczytać wcześniejsze wątki. Tam dałem link do poradnika dot. akumulatorów. Tam są wykresy, z których można łatwo sobie wyznaczyć o ile spada pojemność w zależności od pobieranego z akumulatora prądu.

(28-11-2017 10:40)SP6MJS napisał(a):  Z teorią ładować prądem 1/10 pojemności znamionowej (48Ah => 4,8A przez 14h) a rozładowywać 1/20 pojemności (48Ah => 2,4A przez 20h) znałem.
Z tego tez powodu zdziwiłem się, że mój akumulator (48Ah) naładował się tak szybko.

Bo jak nie był w 100% rozładowany, to się naładował szybciej - proporcjonalnie do ilości posiadanego ładunku.

(28-11-2017 10:40)SP6MJS napisał(a):  Co do metod pomiaru, czy to rozładowywanie żarówką, czy obciążeniem o stałym prądzie. Pomiary powinien być dokonywane w niedużych odstępach czasu (kontrola prądu rozładowywania, napięcia na akumulatorze, zapis czasu rozładowywania)

Rozładowywanie żarówką czy oporem ma ograniczony sens, bo w miarę jak napięcie na akumulatorze będzie się zmniejszać to i prąd będzie maleć, więc trudno będzie dokładnie wyliczyć pojemność. Trzeba się posłużyć obciążeniem aktywnym, które potrafi rozładowywać i mierzyć w trybie CC. Wtedy mnożąc ustawiony prąd i czas otrzymamy rzeczywistą pojemność akumulatora.

(28-11-2017 10:40)SP6MJS napisał(a):  PS. czy ktoś używa zasilania akumulatorowego do zasilania radia QRO ~100W (nie QRP, tutaj jestem przekonany niepodzielnie do Li-ion, Li-pol)

Używam do zasilania transciwera UKF akumulatora VRLA 12 V / 17 Ah.


Żeby nie było, że nie napisałem. Prócz tego wszystkiego należy uwzględnić temperaturę otoczenia. Pojemność silnie zależy od temp. otoczenia, o czym każdy się przekonał w zimie, gdy próbował włączyć silnik w swoim samochodzie.
Pojemność na obudowie podawana jest zwykle dla 20 st C rzadziej dla 22 czy 25 st C.
Zatem, to jaką się uzyska pojemność zależy od temperatury znajduje się akumulator. Ma znaczenie gdzie mierzymy pojemność. Czy w piwnicy czy w garażu albo w domu, bo zwykle w każdym z tych pomieszczeń panuje zupełnie różna temperatura.
Wykres takich zmian:
İmage

Jak widać, pojemność 100% jest podana dla prądu dwudziestogodzinnego i temp. 20 st C. Dla każdej innej kombinacji tych parametrów pojemność jest inna. Mam nadzieję, że teraz będzie to wyraźniejsze do zauważenia. Smile

PS: Czy ktoś wie, dlaczego nie można wstawiać załączników do postów? Normalnie klikam "Nowy załącznik", wybieram plik i wciskam dodaj załącznik i nic się nie dzieje. Załącznik się nie dodaje - obojętnie jaka wielkość i jaki rozmiar i jaki typ pliku.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-11-2017 11:28 przez SQ9JXT.)
28-11-2017 11:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Zasilanie akumulator samochodowy pojemność - możliwe problemy - SQ9JXT - 28-11-2017 11:28

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości