4NEC2 zapewni szybki start intuicyjnie - praktycznie z marszu.
Posiada w komplecie dużo przykładów większości typowych anten
jest edytor graficzny w płaszczyznach X Y Z
testując EZNEC
DEMO i chcąc zamodelowac kiedyś HELIKAN - limit segmentów nie pozwolił na jakąkolwiek zabawę...
Natomiast
4NEC pozwolił na zabawę z praktycznie z marszu :-) a do tego posiada wizardy typowych kształtów.
Do zabawy bardzo przydatny jest komputer z z dwoma monitorami - jest zdecydowanie wygodniej.
jeszcze nie rozgryzłem jak zrobić animowane GIF
moje ostatnie zabawy wygladają tak - ale ja ten program znam narazie w 1% :-)
( nie porównanie - ale uwagi ogólne)
Główne problemy to
- rozgryzienie "warningów" jeśli modelujecie antenę
- zapanować nad "ZIEMIĄ
Jeśli modelowałem antene GP gdzie MASZT zamodelowałem - kształty fizyczne - czyli rura 50 mm zwężająca sie co 3mm.... i tak 6 segmentów i łączysz to z "drucikiem" to sypie warningami typu że połączenie zbyt grubego i cienkiego elementu, że zbyt gruba średnica w stosunku do segmentów, lub że zbyt ostry kąt między elementami. Wymaga to pewnego obycia z programem i zrozumienia jego "wymagań" odnośnie modelowania. (nie wiem jak to w EXNEC bo w końcu go usunąłem)
Druga sprawa to ZIEMIA - i ti jest większa zabawa - bo i ile w antenach na 144 430 do ziemi daleko. to w antenach na KF ziemia jest często elementem anteny. I tutaj moim zdaniem trzeba by zrobić modelową antenę GP - tylko z ziemia jako przeciwwaga i przez "reverse engineering" ocenić jaka ziemia jest na naszym ogródku ... inaczej wszelkie symulacje mają tylko znaczenie jako doskonalenie obsługi programu.... (i to dotyczy napewno i=obu programów)
to tyle... o 4NEC2
Jaki program wybrać... chyba ten którego w pobliżu używa najwięcej kolegów :-)