TRX CUBE - Wersja do druku +- HomeMade (http://sp-hm.pl) +-- Dział: Urządzenia nadawczo odbiorcze KF (/forum-62.html) +--- Dział: Transceivery HomeMade (/forum-64.html) +--- Wątek: TRX CUBE (/thread-548.html) Strony: 1 2 |
TRX CUBE - K2KP - 18-10-2010 19:09 Witam kolegow! Co powiecie na temat tego projektu http://www.sdr-cube.com/. Co prawda projekt ten oparty jest na SDR ale wydaje mi sie ze jako przedstawia kompletny trx powinien wlasnie trafic tutaj. Pozdrawiam Arek KC2TXZ RE: TRX CUBE - SP9FKP - 19-11-2010 12:05 To bardzo (od)ważny projekt. Biorąc pod uwagę skromne środki zaangażowane w opracowanie i przyjęte założenia, podziwiam efekt końcowy. Jeśli dodać do tego deklarację, że soft będzie na licencji GNU, to można spodziewać się masy klonów tego transiwera. Czekam niecierpliwie na publikacje. RE: TRX CUBE - SP2JQR - 19-11-2010 13:42 Też popieram i czekam. Może być to doskonały następca Piligrima do masowego kopiowania. RE: TRX CUBE - SP9FKP - 23-11-2010 23:53 Zgodnie z obietnicą zamieszczono źródła SDR-Cube w wersji 1.0. Kto zrobi pierwszy klon DSP tego transceivera ? Czy ktoś się przyjrzał jak wygląda sprawa automatyki odbiornika. Na wyświetlaczu brak wskaźnika poziomu sygnału a z zamieszczonych filmików "bije" ciągłe kręcenie gałką wzmocnienia. Może przegapiłem ale jeśli nie to poważny mankament RE: TRX CUBE - SP9FKP - 30-11-2010 8:51 Przegapiłem. Wskaźnikiem jest SA bo odnosi się wprost do siły odbieranych sygnałów a w programie jest zmienna mnożnika wzmocnienia torów. Jak to działa trudno wnioskować, trzeba lepszych nagrań. N.B. Pobieżnie przejrzałem kod. Wspaniała robota. Bardzo czytelny, dobrze udokumentowany i bez programistycznych sztuczek. Jak dla mnie to swietna baza dla analizy i własnych prób z klasycznym C. RE: TRX CUBE - 3Z9N - 05-01-2011 11:50 (18-10-2010 19:09)ac2fc napisał(a): Witam kolegow! Witam, Potraktowałbym ten projekt raczej jako ciekawostkę lub TRX wakacyjno-wycieczkowy, ponieważ jego parametry są podobne do takich właśnie urządzeń. Autorzy tego urządzenia twierdzą, że układ dsPIC ze swoim 16-bitowym przetwarzaniem osiąga dynamikę 96dB (Cube manual), co jest nieprawdą, ponieważ układ ten operuje na liczbach typu integer, tzn liczbach, które osiągają wartości -32767 do 32767 więc amplituda sygnału zmienia się w zakresie od 0 do -32767 lub od 0 do 32767 (przy przetwarzaniu sygnału należy brać pod uwagę amplitudę sygnału, a nie wartości międzyszczytowe sygnału). Rozpiętość amplitudy od 0 do 32767 daje nam wartość 32767, a więc dynamika wynosi 20*log(32767) = 90,3dB. Taka jest teoretyczna wartość jaką może osiągnąć procesor DSP operujący na liczbach 16-bitowych. W praktyce wygląda to jednak o trochę gorzej i trzeba odjąć ok 10 do 15 dB (szumy i zniekształcenia wnoszone przez inne obwody towarzyszące np wzmacniacze, przetworniki AD itp), co w najlepszym wypadku daje nam dynamikę rzędu 80dB. Parametry samego codec-a typu TLV320AIC23B nie są też zbyt wysokie i wynoszą: 1) Input Signal-to-noise ratio, A-weighted, 0-dB gain = 85 - 90 dB 2) Input Total harmonic distortion = 80 dB Poza tym wszystkim parametry filtrów DSP użytych w SDR Cube są bardzo słabe, ponieważ ich max tłumienie w paśmie zaporowym wynosi 60dB (zaczerpnięte ze źródeł SDR Cube - pliki pdf w katalogu Cube_filters), co jest niewystarczające zwłaszcza, gdy odbieramy słabą stację w pobliżu silnej stacji. Dobry filtr powinien mieć tłumienie rzędu 90dB. Myślę, że autorzy nie zastosowali lepszych filtrów (o większej ilości taps-ów) ze względu na ograniczoną moc procesora, dlatego efekt jest taki, a nie inny. Osobiście bawiłem się w coś takiego na MPLAB Starter Kit for dsPIC DM330011 (dsPIC33FJ256GP506, codec Wolfson WM8510 - parametry podobne jak w SDR Cube), który zastosowałem do obróbki DSP w moim TRX (2 pośr 4-8 kHz, sampling 16 kHz), przy czym moje filtry miały tłumienie rzędu 80dB (200 taps). To oczywiście działa, ale jak? Przy odsłuchu na paśmie 40m silnych stacji nadających z siłą S9+20dB wszystko wychodzi i czar pryska. Dlatego też zarzuciłem ten projekt. Do urządzeń przenośnych, lub na początek to urządzenie te można polecić, ale nic poza tym. Nie chcę oczywiście nikogo zniechęcać, do SDR Cube, ale myślę, że zanim zaczniemy cokolwiek działać w tym kierunku, to powinniśmy o nim wiedzieć coś więcej, dlatego dzielę się moimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z podobnymi układami. Pozdrawiam, Krzysiek SP9NLD P.S. Muszę tutaj wstawić małą erratę do mojego postu. To co napisałem wcześniej o moich próbach, to tak to wtedy wyglądało, jednak powodem tego był głównie wzmacniacz na wejściu modułu DM330011, który się "przesterowywał" przy silniejszych sygnałach. Zrobiłem coś takiego samemu, ale bez wzmacniacza i sytuacja uległa poprawie. Zmieniłem też mój filtr kwarcowy na trochę lepszy, co dodatkowo poprawiło odporność na przesterowania przy silnych sygnałach stojących obok. Oczywiście dynamika takiego układu DSP jest w granicach 80 - 90dB, co wynika z zastosowanego kodeka i przetwarzania 16-bitowego. Myślę jednak, że w warunkach amatorskich jest to wystarczające. RE: TRX CUBE - SP9FKP - 05-01-2011 21:42 Nie bardzo zrozumiałem dlaczego na 16 bitach da się odwzorować tylko 32768 różnych stanów. Przecież przetwornik operuje na wartościach bezwzględnych, bez znaku. To jaką wartość będziemy obrabiać zależy tylko od przyjętej reprezentacji. RE: TRX CUBE - 3Z9N - 06-01-2011 20:40 (05-01-2011 21:42)sp9fkp napisał(a): Nie bardzo zrozumiałem dlaczego na 16 bitach da się odwzorować tylko 32768 różnych stanów. Przecież przetwornik operuje na wartościach bezwzględnych, bez znaku. To jaką wartość będziemy obrabiać zależy tylko od przyjętej reprezentacji. Dlatego, że dodatnia liczba całkowita jaką uzyskujemy w przetworniku, czyli tzw. typ "fractional" musi być dla obliczeń DSP zamieniony na typ zmiennoprzecinkowy (rzeczywisty) typu "float", który osiąga wartości dodatnie i ujemne. Dla przykładu w obliczeniach DSP zakres sygnału osiąga wartości od -1 do 1 (0 = brak sygnału, 1 lub -1 = max sygnału). Sygnał, który przetwarzamy jest przecież sygnałem zmiennym, tak jak sinusoida w prądzie zmiennym osiąga wartości dodatnie i ujemne, tak i tutaj. Amplituda o wartości -1 (-32767) jest tą samą amplitudą co 1 (32767), tylko odwróconą w fazie o 180 stopni. Sygnał zmienia się w czasie w takt częstotliwości, więc jego amplituda osiąga na przemian wartości dodatnie i ujemne ale jej wartość nigdy nie będzie większa niż połowa pełnego zakresu (jeśli pełny zakres wynosi 65536 = 16 bitów, to jego połowa wynosić będzie 65536 / 2 = 32768 = 15 bitów) Jak już tak rozpatrujemy procesor dsPIC, to w bibliotece DSP programu MPLab Micrichip-a znajdują się funkcje: 1) float Fract2Float(fractional aVal) 2) fractional Float2Fract(float aVal) - gdzie fractional, to nic innego jak typ integer (16-bitowy) które służą do konwersji typu całkowitego na zmiennoprzecinkowy i odwrotnie. Znajdujemy tam (w pliku "flt2fract.c") np taki zapis: /* Local defines. */ #define SCALE 1L<<15 /* 2^15 */ #define RANGE 1L<<16 /* 2^16 */ SCALE to skala sygnału i wynosi ona 2 do potęgi 15, a więc 32768 Zachęcam do przestudiowania tych źródeł. Kiedy sygnał z przetwornika poddajemy obróbce program DSP musi najpierw zamienić (dokonać konwersji) typu całkowitego na zmiennoprzecinkowy, następnie dokonać obliczeń, a na koniec znowu dokonać konwersji otrzymanego wyniku zmiennoprzecinkowego na typ całkowity i wysłać do przetwornika. To są podstawy DSP i zachęcam do poczytania na ten temat. Trzeba by tu przytoczyć trochę teorii nt. przetwarzania sygnałów ale nie będę was zanudzał tymi wywodami, bo to jest temat bardzo rozległy. Pozdrawiam, Krzysiek RE: TRX CUBE - SP9FKP - 06-01-2011 23:19 Muszę się dokształcić. Dawno temu zapamiętałem, że zakres dynamiczny w decybelach niezależnie od reprezentacji wynosi: 20*logarytm dziesiętny z ilorazu największej możliwej wartości słowa do najmniejszej możliwej wartości słowa. Ale rzeczywiście potrzebny jest jeszcze bit znaku. "Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów" WKŁ strona 335. RE: TRX CUBE - SP3NYF - 14-03-2012 19:27 My tu gadu-gadu, a pojawiła się już wersja 1.08 softu do sdr-cube. Czy ktoś może przymierzył się do tego trx-a? |