HomeMade

Pełna wersja: Przełączniki antenowe
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Zima za pasem , więc przyszła pora na zrobienie przełączników antenowych zdalnie sterowanych przez kabel . Powstały już 2 sterowniki zwykłe najprostrze na przełącznik obrotowy .Zasilanie sieciowe 230 V o które się nie martwię bo w gotowości duży UPS i ponad 120 Ah pojemności akumulatorów , które to obsługuje całą radiomelinę .Oczywiście w razie "W" 1 kilowatowy agregat .Obudowa 1 przełącznika zaadoptowana z przełącznika komputerowego leżącego w mojej graciarni demobilowej a druga zrobiona od podstaw. W środku trafko , mostek, kondensator i stabilizator plus parę drutów do podłączenia , płytki mi się robić już nie chciało . Ale same przełączniki bez płytek się już nie obejdą . Na zdjęciach 1 płytka do trawienia a 2 w projekcie ( na piechotkę grafikiem komputerowym nie jestem) .Obudowy aluminiowe też mojej roboty od podstaw .[attachment=4047][attachment=4048][attachment=4049][attachment=4050][attachment=4051][attachment=4052]
Żeby było śmieszniej przez nieuwagę zarzuciłem ten temat nie tu gdzie trzeba wysłałem do admina prośbę o przeniesienie tematu .
(30-10-2011 17:35)SQ9IVE napisał(a): [ -> ]...na piechotkę grafikiem komputerowym nie jestem.

Namawiam Cię do spróbowania oprogramowania Sprint Layout, będziesz zaskoczony jakie to proste, a jak ułatwia prace.

Znalazłem krótki tutorial na YouTube

Ja się bawiłem w prototypy na płytkach uniwersalnych. Jednak odkąd używam Sprinta to już tak nie robię.
dokładam parę zdjęć[attachment=4249][attachment=4250]
Jak się ktoś wnikliwie przypatrzy moim płytkom to dojrzy że jest błąd .Ja się kapłem dopiero dzisiaj ... Przy zastosowaniu przekaźników relpol czy jqx muszą być zamienione 2 nogi bo bez napięcia przywierało mi do masy wejście a powinno wyjścia ... No cóż przeciąłem ścieżki zamontowałem na srebrzance i zobaczymy jak nie rozstroi mi całości to będzie ok jak rozstroi to trzeba będzie zrobić nowe płytki... Niby kf ale przy całej mocy z gu43b licho wie co się podzieje...
Dawno nic nie pisałem a pora na to . Przełączniki zrobione ale jeszcze nie zainstalowane , bo brakło czasu na postawienie anten .Co do błędów opisywanych wcześnie trzeba dodać , aby między ścieżkami był możliwie jak największy odstęp bo zaczęło mi już przy 80 watach rzucać łukiem elektrycznym ( a co po dopalaczu?) .Trzeba było podfrezować zrobione ścieżki pocynować dołożyć srebrzankę i po próbach nawet 1200 w nic nie szkodzi... Ważna rzecz koledzy zwracajcie uwagę czym lakierujecie ja na szybkiego wziąłem lakier do paznokci od żony i łup dobrze że radio ma zabezpieczenia bo byłoby po końcówce --- lakier był z brokatem a on prąd przewodził . Zmyłem , w samochód, do sklepu i kupiłem taki sam ale bezbarwny .Teraz jest ok . Międzyczasie zrobiłem miniaturowy przełącznik do samochodu bo na aucie ma być 5 anten a ic706mk2g ma tylko 2 wyjścia to rozwiązałem tak , że na 1 wyjściu będzie kf + 50 na przełączniku to osobna sekcja , a na ukf osobno .Całość sterowana poprzez kabel z wnętrza .Foto wkrótce .
[attachment=6457][attachment=6458][attachment=6459][attachment=6460][attachment=6461][attachment=6463][attachment=6464][attachment=6465]Jak pisałem kiedyś wkleję parę zdjęć i to też czynię .Przełączniki wykonane na 99% , w jednym brakuje tylko uchwytu do masztu ale to już chwila roboty. Przełączniki wykonałem całkowicie samodzielnie i z tego co było pod ręką , dlatego może mają wygląd taki a nie inny . Do tych na maszty zastosowałem zamiast normalnego cybantu opaskę kupowaną na metry ,podobną do tych samochodowych .Dodatkowo wykonałem przełącznik do samochodu z dwoma sekcjami , tj kf z 6 metrami i osobno ukf ( przystosowanie pod ic706mk2g) .Urządzenia sprawdzone , nie strzelają iskrami i innymi zjawiskami .Jedno co zmienię to gniazdo w samochodowym przełączniku na części 70 cm bo uc1 trochę tłumi .Założę albo bnc albo n .Jeszcze tylko skończyć przeróbkę anten i można montować stelaż na auto i stroić . Nie będzie to pierwsza terenówka znacząco odróżniająca , że jeździ nią krótkofalowiec , bo z tego co na zdjęciach na necie widziałem , na łosiu był taki samochód z 6 okręgu dość poważnie zaopatrzony w anteny .Zdjęcia z montażu załaduję chyba dopiero po wszystkim czyli jak się trochę ociepli bo jakoś montaże tego czego nie muszę na zimnie mnie odstraszają .
Na zdjęciach widać, że nie jest to prawidłowo wykonany przełącznik anten. Żeby taki przełącznik dobrze funkcjonował, powinny być przełączne również oploty kabli, i jednocześnie uziemiane kable współosiowe anten, które nie są używane w danym momencie.
Hm dla mnie przełączanie wspólnej masy jest bezsensowne ,z resztą patrzyłem na inne wykonania nawet tu na forum np w temacie przełącznik prosty i tani i jakoś nie zauważyłem żeby oploty były przełączane , a jeżeli chodzi o uziemianie anten nieużywanych to te duże w srebrnych aluminiowych obudowach przełączają nieużywane anteny do ziemi oprócz tego przewidzianego do samochodu w obudowie drewnopodobnej .Ten ostatni nie był przewidziany w wykonaniu żeby uziemiał bo zrobiłem go z takich przekaźników jakie miałem pod ręką .Na zdjęciu płytki jest błąd pisałem o tym wcześniej , jest to teraz pozmieniane.
Nie znam przypadku przełączania oplotów - wręcz przeciwnie - w większości rozwiązań gniazda przykręcane są do metalowej obudowy - co skutecznie uniemożliwia przełączanie oplotów.
Tak jest też w przełącznikach Jurka GEMa, MFJ, itp jak również w popularnych rozwiązaniach SO2R (6x2)
Nie mam nic przeciwko uziemianiu, bo w pewnych przypadkach może ujawniać się wpływ nieuziemionych anten na dopasowanie. (może, ale nie musi)

73
MAc
mrn
Przekierowanie